Klacht indienen

In Meander Medisch Centrum doen we er alles aan om u de beste zorg te geven. Toch gaat het niet altijd naar wens. Het kan zijn dat u niet tevreden bent over de behandeling of uw verblijf in ons ziekenhuis. Wij horen dat graag van u, zodat we samen met u kunnen zoeken naar een oplossing. Klachten zijn voor ons belangrijke signalen om de zorg verder te verbeteren.

Terug

Waar gaat uw klacht over?

Heeft u een algemene klacht over de zorg in Meander? Dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Verderop op deze pagina leest u daar meer over.

Op deze pagina leest u wat u kunt doen bij lichamelijke en/of psychische schade door een medische fout.

Zijn er tijdens uw verblijf in Meander spullen van u beschadigd of kwijtgeraakt? Op deze pagina leest u wat u dan kunt doen.

Factuur wegblijftarief
Heeft u een factuur ontvangen omdat u niet naar uw afspraak bent gekomen? Hier leest u meer over het wegblijftarief (no-show-tarief). Als u het niet eens bent met de factuur, kunt u het formulier ‘Bezwaar factuur wegblijftarief’ invullen.

Factuur algemeen
Heeft u een vraag of klacht over uw factuur? Neem dan contact op met afdeling Debiteuren:

  • online via dit formulier;
  • telefonisch via 033 - 850 42 38 (maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur). Houd voor het gesprek uw burgerservice-, factuur- en patiëntnummer bij de hand.


Heeft u een vraag of klacht over MijnMeander of de MijnMeander-app? Op deze pagina staat hoe u hierover contact met ons opneemt.

  • Heeft u per ongeluk 2 keer betaald voor parkeren? Dan kunt u via dit formulier een verzoek tot terugbetaling aanvragen.
  • Heeft u een andere klacht over parkeren? Dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Verderop op deze pagina leest u daar meer over.

Gaat uw klacht niet over een van de onderwerpen hierboven? Dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Hieronder leest u daar meer over.

Klacht indienen bij de klachtenfunctionaris

Heeft u een klacht over de zorg in Meander? Bespreek deze dan met de zorgverlener die u behandeld heeft. Dat gaat het snelst en geeft vaak een goede oplossing. Komt u er met de betrokken zorgverlener(s) niet uit? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris. Alleen uzelf, iemand die door u gemachtigd is of een nabestaande die uw wil vertegenwoordigt, kan een klacht indienen.

U kunt een klacht indienen op de volgende manieren:

  • Vul het digitale klachtenformulier in.
  • Schrijf ons: vermeld uw naam met voorletter(s) en geboortedatum en uw telefoonnummer. Meander Medisch Centrum, t.a.v. klachtenfunctionaris Postbus 1502, 3800 BM Amersfoort.
  • Loop op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag tussen 10.00 en 12.30 uur bij de klachtenfunctionaris binnen voor een gesprek. U vindt ons op Laan 9 in Meander Medisch Centrum Amersfoort. Om uw klacht in bemiddeling te nemen, vragen wij u het digitale klachtenformulier in te vullen.

Meander Medisch Centrum heeft een klachtenregeling gebaseerd op de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz).

Infographic hoe kun je een klacht indienen

Klachtenafhandeling

Als u een klacht heeft ingediend bij de klachtenfunctionaris, neemt de klachtenfunctionaris contact met u op. U krijgt informatie over de afhandeling van uw klacht en u kunt uw wensen kenbaar maken.

De klachtenfunctionaris bespreekt ook met u of uw klacht bemiddelbaar is (is op te lossen). Meestal is dat het geval. Als uw klacht in bemiddeling wordt genomen, dan legt de klachtenfunctionaris uw klacht voor aan de betrokken zorgverlener. Hierna krijgt u een (schriftelijke of mondelinge) reactie of een uitnodiging voor een (bemiddelings)gesprek.

Vervolgens vraagt de klachtenfunctionaris of u tevreden bent met de afhandeling van de klacht. Als dat niet het geval is, worden eventuele volgende stappen met u besproken. Meander is aangesloten bij de Geschillencommissie Ziekenhuizen.

Wij registreren uw klacht of melding, eventueel anoniem. Klachten worden geanalyseerd en gebruikt voor verbetering van de zorg.

Klachtencommissie

Heeft u uw klacht besproken met de klachtenfunctionaris, maar bent u niet tevreden over de uitkomst? Dan kunt u met uw klacht naar de Klachtencommissie van Meander Medisch Centrum. Op deze pagina leest u meer over de Klachtencommissie.