Veelgestelde vragen over kosten en vergoedingen

Heeft u een vraag over kosten, facturen of vergoedingen? Of komt u ergens niet uit? Wellicht staan uw vraag en het antwoord al tussen de veelgestelde vragen over kosten.

Terug

Veelgestelde vragen

Hier kunt u lezen of uw behandeling wordt vergoed.

Kijk op de website van uw zorgverzekeraar met welke ziekenhuizen uw zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten. Kijk ook in uw polisvoorwaarden of de kosten van uw behandeling worden vergoed. Als u er niet helemaal uitkomt, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Lees meer hierover op de pagina Kosten en vergoedingen.

Het is belangrijk dat onze inschrijfbalie uw actuele huisartsgegevens heeft. Uw zorgverzekeraar controleert dit namelijk. Als de gegevens niet kloppen, dan kan het zijn dat u zelf uw factuur moet betalen.

DBC staat voor diagnose-behandelcombinatie. Een pakket met kosten voor een behandeling. Meer uitleg hierover vindt u op de pagina Uw factuur van Meander en uw zorgnota.

U krijgt de factuur via uw zorgverzekeraar als het binnen uw zorgverzekering valt en Meander een contract heeft met uw zorgverzekeraar. U kunt van Meander een factuur krijgen als het om andere kosten gaat, niet vergoede zorg of als u uw afspraak niet (tijdig) heeft afgezegd.

Neem contact op met de afdeling Facturering via het vragenformulier. Of bel naar 033 - 850 42 39.
Houd uw factuurnummer, patiëntnummer en burgerservicenummer bij de hand voor het gesprek.

Stel uw vraag aan de afdeling Debiteuren van Meander via 033 - 850 42 38. Dit kan op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00-12.00 uur. Houd uw burgerservicenummer, patiënt- en factuurnummer bij de hand. U kunt uw vraag ook stellen via ons digitale formulier.

Door corona hebben we veel afspraken op de polikliniek moeten omzetten naar telefonische afspraken (e-consult). Soms is dit nog niet in het systeem aangepast, maar de kosten hiervoor zijn gelijk. Het bedrag van uw factuur blijft dus ook hetzelfde. Lees hier meer.

Stel uw vraag aan de afdeling Debiteuren van Meander via 033 - 850 42 38. Dit kan op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00-12.00 uur. Houd uw burgerservicenummer en patiënt- en factuurnummer bij de hand. U kunt uw vraag ook stellen via ons digitale formulier.

Vaak gaat het om een onderzoek op aanvraag van uw huisarts, verloskundige of andere verwijzer. Bijvoorbeeld bloed-, urine- of weefselonderzoek via ons ziekenhuis. Lees hier meer informatie.

Nee, dit is een inschatting van de verwachte kosten. De diagnose en behandeling die u uiteindelijk krijgt, bepalen de prijs.

Het ziekenhuis stuurt de rekening voor ziekenhuiszorg naar de zorgverzekeraar waar u op de startdatum van de behandeling verzekerd was. Deze zorgverzekeraar betaalt ook de rekening.

Uw onderzoek of behandeling in het ziekenhuis vertalen wij naar een diagnose-behandelcombinatie (DBC). Deze loopt tot het einde van de behandeling of maximaal 120 dagen vanaf de startdatum. De administratie hiervan duurt drie weken. Daarna krijgt u of uw zorgverzekeraar de factuur. Het kan zijn dat u uw zorgnota pas na langere tijd van uw zorgverzekeraar krijgt. Daar hebben wij geen invloed op.

De startdatum van de DBC is bepalend voor het versturen van de factuur en daarmee voor het eigen risico dat u moet betalen. Begint uw behandeling (DBC) in 2021 en loopt deze door in 2022? Dan valt dit onder het eigen risico van 2021.