Contact

Telefoonnummers
ActueelOverzicht
Artsen Meander: "Niet wachten bij medische klachten"
Geen contact met coronapatiënten
Een van de specialismen waarvan de afgelopen maanden veel operaties werden uitgesteld is Orthopedie. Inmiddels zijn veel operaties opnieuw ingepland. Orthopedisch chirurg Robert Gaasbeek: “Het is belangrijk dat we patiënten zien als de klachten nog niet heel erg zijn. Dan kunnen we samen het juiste plan opstellen en bepalen wanneer een eventuele operatie noodzakelijk is. Meander heeft verschillende maatregelen getroffen om te zorgen dat een bezoek aan ons ziekenhuis veilig is. Zo zijn de wachtruimtes ruimer opgezet, staan er over plexiglas schermen en zijn er looproutes gemaakt. Het aantal patiënten met corona is op dit moment laag en zij worden op een speciale afdeling behandeld. Ons advies aan patiënten is dus: loop niet door met klachten. U bent bij ons in goede en veilige handen.”
Veilige zorg op afstand
Waar mogelijk worden poliklinische afspraken in het ziekenhuis omgezet naar een telefonische afspraak of videoconsult. Bijvoorbeeld als er geen lichamelijk onderzoek nodig is. Dermatoloog Noor van Oosten: “Laat ik voorop stellen dat we de zorg op de poliklinieken veilig kunnen bieden. Maar waar mogelijk bieden wij zorg op afstand en hoeven patiënten dus niet naar het ziekenhuis te komen. Het is wel belangrijk om zo’n afspraak goed voor te bereiden. Dit kan bijvoorbeeld door de vragen van te voren op te schrijven, een partner of familielid bij het gesprek aanwezig te laten zijn en alvast een medicatieoverzicht op te vragen bij de apotheek. Tijdens het gesprek met de arts kunnen patiënten alle vragen stellen die ze voorbereid hebben, altijd om extra uitleg vragen en bedenktijd vragen bij lastige beslissingen. Ook kan het gesprek opgenomen worden om het later nog eens rustig terug te luisteren.” Neuroloog Piepers vult aan: “Wij zien en spreken patiënten voor een eerste afspraak bij voorkeur op de polikliniek, omdat het lichamelijk onderzoek noodzakelijk is voor een goede beoordeling van de klachten. We spreken daarna af welke optie voor een vervolg het beste bij de patiënt past: telefonisch, met een videoconsult, of als het nodig of wenselijk is wederom op de polikliniek. Hierdoor kunnen we goede en veilige zorg bieden in overeenstemming met de wensen van de patiënt.”
Informatie bijgewerkt: 12 March 2021