Aandachtsgebieden
De Cliëntenraad is onderverdeeld in verschillende werkgroepen met ieder een eigen aandachtsgebied. De gebruikelijke werkzaamheden volgen uit de Wet medezeggenschap cliënten in de zorg. Daarnaast werkt de Cliëntenraad iedere periode aan één of meerdere thema’s die werkgroep overstijgend zijn en waar we ons extra voor willen inzetten.
Werkgroepen
De Cliëntenraad heeft 3 werkgroepen waarin wij specifieke thema’s verder uitdiepen:
Werkgroep Kwaliteit en Veiligheid
Tot de kernactiviteiten van deze werkgroep behoort het monitoren en stimuleren van kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid, bijvoorbeeld door de Cliëntenraad te vertegenwoordigen in de stuurgroep kwaliteit & veiligheid. De werkgroep volgt en bevordert de activiteiten en ontwikkelingen die kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid verbeteren. Onderwerpen voor de werkgroep zijn bijvoorbeeld toegangstijden, voorzieningen in het ziekenhuis, kwaliteitsrapportages op het gebied van incidenten, voeding, scholing, klantbeloften en de feedback van patiënten op Zorgkaart Nederland. De kwartaalrapportages van de Cliëntenraad, met verslagen van de activiteiten van de raad, publiceert de werkgroep op deze pagina.
Werkgroep Informatisering en Communicatie
De werkgroep volgt en adviseert in de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en informatisering en kijkt vooral naar de invloed hiervan op de patiënten. Ook het verzamelen en gebruiken van data, en de daarmee samenhangende privacybescherming, heeft onze aandacht. Andere onderwerpen zijn de ontwikkelingen rondom het elektronisch patiëntendossier en toepassingen zoals het gebruik van slimme meters, videobellen met de zorgverleners en apps voor thuismonitoring. Verder heeft de werkgroep aandacht voor de wijze waarop het ziekenhuis met patiënten communiceert.
Werkgroep Organisatie en Samenwerking
De werkgroep volgt de ontwikkelingen van het financieel, sociaal en strategisch beleid van Meander. Uiteraard vanuit het perspectief van de patiënt. We wenden onze invloed aan waar dit in het belang is van de patiënt. We brengen advies uit op de jaarrekening en op onderwerpen als samenwerkingsverbanden, buitenklinieken, verhuizingen, verbouwingen en ketenzorg.
Thema's
We kiezen jaarlijks een aantal belangrijke onderwerpen die extra aandacht verdienen. Ons speerpunt voor de periode vanaf 2024 is 'toegankelijkheid/bereikbaarheid'.