Telefoonnummers

algemene informatie 033-850 5050
afspraken 033-850 6070

Knieschijfklachten

Wat is de knieschijf?

Aan de voorkant van het kniegewricht zit de knieschijf. Aan de achterkant van de knieschijf zit een laagje kraakbeen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat voor klachten kunnen ontstaan aan de knieschijf?

Het laagje kraakbeen aan de achterkant van de knieschijf kan geïrriteerd raken. In medische termen heet dit patello-femoraal pijnsyndroom. Het doet pijn en vaak zwelt de knie op. Ook voelt de knie instabiel; alsof hij geblokkeerd is. Meestal zijn deze klachten tijdelijk, maar ze kunnen maanden of jaren duren. Het is geen teken van slijtage van de knie. Een pijnlijke knieschijf komt veel voor bij jongeren tussen 10 en 25 jaar en dan vooral meisjes en jonge vrouwen. Maar ook oudere mensen kunnen pijn krijgen aan de knieschijf.

 

Hoe stelt de orthopedisch chirurg vast of er sprake is van knieschijfklachten?

Bij lichamelijk onderzoek is er vaak sprake van een minder goed werkende knieschijf en soms van een lichte standsafwijking van de knie (X-stand). Vaak worden op de röntgenfoto van de knie geen afwijkingen gezien. Meestal is de knieschijf van zichzelf al kwetsbaar.

 

Welke behandeling is mogelijk bij knieschijfklachten?

De klachten zijn niet op te lossen met medicijnen of een operatie. Maar u kunt er wel zelf veel aan doen. Allereerst zijn sterke bovenbeenspieren belangrijk. De fysiotherapeut kan u oefeningen geven waardoor u de spieren sterker maakt en ze goed oprekt. Twee keer per week bij de fysiotherapeut trainen is niet genoeg: doe de oefeningen zelf een paar keer per dag.

 

Wat kunt u zelf doen als u last heeft van een gevoelige knieschijf?  

  • Niet hurken of op de knieën zitten.
  • Niet langdurig zitten met gebogen knieën. Beter is: zitten met bijna gestrekte knieën en regelmatig de knieën onbelast even te buigen en te strekken. Hierdoor “smeert” u het kraakbeen.
  • Niet met overstrekte knieën staan.
  • Fiets in een lichte versnelling.
  • Zet het zadel zo hoog dat de knieën niet te ver gebogen hoeven te worden. Vermijd fietsen tegen harde wind in en tegen hellingen op.
  • Rustig traplopen en niet meerdere treden tegelijk nemen.
  • Sporten. Als de knie dikker wordt of de pijn neemt toe tijdens of na het sporten, vermijd dan deze activiteiten tijdelijk of doe het wat kalmer aan.

 

Uw knieschijfklachten zullen verminderen, wanneer u zich houdt aan deze adviezen. Op een gegeven moment wordt het onderdeel van u w dagelijks leven en heeft u er geen erg meer in. Vooral de training van de bovenbeenspieren is erg belangrijk.

 

Wilt u meer weten over knieschijfklachten?

Lees de folder knieschijfklachten van Meander Medisch Centrum.

 

Maak een afspraak op de polikliniek Orthopedie