Telefoonnummers

algemene informatie 033-850 5050
afspraken 033-850 6070

Looptips van de orthopeed

Amersfoort is een echte marathonstad geworden. De laatste editie, op 15 juni 2014, bracht rond de zesduizend hardlopers op de been. Voor een goede voorbereiding op het hardlopen geeft Bas Ongkiehong, orthopedisch chirurg in Meander Medisch Centrum en ook fanatiek loper, enkele nuttige tips. Deze helpen blessureleed te voorkomen.

 

“Gebruik de juiste schoenen. Houd rekening met je gewicht, type voet en loopstijl/techniek. Optimale schoenen hebben voldoende demping en wikkelen soepel af. Kies dan ook niet te zachte schoenen waardoor je voet teveel doorzakt en niet te hard waardoor je pezen teveel overbelast raken. Kies voor een prettige ronding in de schoen waardoor je tijdens het lopen minder energie verliest. Correctie voor overpronatie is verstandig, maar teveel correctie geeft juist meer klachten. Je voet is gebouwd om een beetje naar binnen door te zakken, daar haalt de voet onder andere zijn natuurlijke demping vandaan. Laat je goed adviseren door een hardloopspecialist.

 

Train de laatste weken niet te hard en te veel. Ten eerste wordt je hierdoor niet beter en ten tweede raak je eerder oververmoeid en heb je meer kans op overbelastingblessures.

 

Oefen in de training het drinken voor en tijdens het lopen om niet uitgedroogd te raken gedurende de loop. Vochtverlies is de belangrijkste oorzaak van prestatieverlies. Tien procent vochtverlies geeft meer dan 20% prestatieverlies.

 

Ga niet als een dolle van start. Je bent natuurlijk gespannen en enthousiast, laat je niet gek maken en deel je loop verstandig in zodat je ook de eindstreep haalt. Kies een pas waarbij je je comfortabel voelt. Een hartritmemeter is een goed instrument om je inspanning te in de gaten te houden.

 

Kleed je tijdens de loop naar de weersomstandigheden. De meeste mensen hebben de neiging om zich te warm te kleden. Als je jezelf te dik/warm kleedt (zeker met de huidige modieuze tights en strakke kleding) kun je moeilijker warmte kwijt. Warmtestuwing leidt tot vochtverlies en daarmee presteer je ook duidelijk minder."

 

Bas Ongkiehong, orthopedisch chirurg, hardloper

 

Informatie bijgewerkt: 19 juni 2014