Telefoonnummers

algemene informatie 033-850 5050
afspraken 033-850 6070

Eten in Meander Medisch Centrum, meer dan lekker!

Meander Medisch Centrum zet grote stappen op het gebied van eten, drinken en gastvrijheid. Het Amersfoortse ziekenhuis combineert twee bestaande maaltijdconcepten tot een nieuw totaalaanbod: Proef!. Daarmee is Meander in staat om al haar patiëntgroepen op maat te bedienen.

 

 

“Patiënten eten tijdens hun ziekte vaak minder”, vertelt Sybren Muijs, Teammanager Patiëntvoeding. “Dit komt door bijvoorbeeld verminderde eetlust, misselijkheid, pijn, smaakverlies, vermoeidheid of benauwdheid. Voor het herstel is dit niet goed want, dan heeft het lichaam juist meer energie en voedingsstoffen nodig.”

 

Meander introduceert deze week op de eerste afdelingen het nieuwe voedingsconcept ‘Proef!’. Het bijzondere aan dit concept, is dat het ziekenhuis niet één, maar twee varianten serveert:
•    A la carte: de patiënt kiest zijn ontbijt, lunch en diner van de menukaart. Tot 45 minuten voor de maaltijd kan de patiënt kiezen wat, wanneer en waar hij eet.
•    Proeverij: de patiënt krijgt zes keer per dag een aantrekkelijk aanbod van gevarieerde gerechtjes in kleinere porties met extra aandacht voor de rol van voeding bij ziekte en herstel.

 

“Het concept Proeverij biedt een antwoord op ondervoeding, weinig trek en de zieke patiënt”, legt Muijs uit. “Terwijl A la Carte meer appelleert aan ‘gewoon als thuis’, het bekende eetpatroon en zelfs luxe. Om alle patiënten in ons ziekenhuis optimaal te bedienen, hebben we bewust geen keuze gemaakt tussen deze twee concepten.”

 

De menu’s zijn in samenwerking met de afdeling Diëtetiek samengesteld. De maaltijden en gerechtjes bevatten minder zout en suiker en meer gezonde vetten, energie en eiwit. Muijs: “Binnen Meander zijn we ervan overtuigd dat we met goed eten en drinken gezondheidswinst kunnen realiseren bij onze patiënten. Dat blijkt ook uit de pilot van het nieuwe voedingsconcept. De eiwitinname steeg van 78% naar 86% bij patiënten die à la carte aten en naar 98% bij patiënten die de proeverij geserveerd kregen. Daarnaast steeg de patiënttevredenheid van een 7,1 naar een 7,8 en zagen we dat we minder afval hebben van niet opgegeten maaltijden en van verpakkingen van los verpakte producten. Want los verpakte producten serveren we niet meer in ons nieuwe voedingsconcept.”

 

Vanaf eind september krijgen alle patiënten in Meander geen standaard ziekenhuismaaltijden meer. Patiënten kiezen elke dag uit gevarieerde maaltijden die gezond en smakelijk zijn én er heerlijk uitzien, afgestemd op wat en hoeveel zij willen. Met als resultaat: betere eiwitinname, minder afval en tevreden patiënten. 

 


 

Informatie bijgewerkt: 1 juli 2019