Telefoonnummers

algemene informatie 033-850 5050
afspraken 033-850 6070

Artsen Meander: "Niet wachten bij medische klachten"

Alle poliklinieken in Meander Medisch Centrum zijn gewoon open voor reguliere zorg. Toch bezoeken sinds begin van dit jaar minder patiënten het ziekenhuis. De artsen van Meander maken zich hier zorgen over en roepen patiënten op om niet te lang door te lopen met klachten. Oogarts Laurens Camfferman: “We merken dat veel patiënten bang zijn om in het ziekenhuis besmet te raken of de zorg onnodig te belasten. Die zorgen zijn onterecht, daarom is ons dringende advies om met klachten naar de huisarts te gaan. Ga niet zelf dokteren en wacht niet tot de klachten erger worden. Daardoor kan er juist meer schade ontstaan en dat kan de behandeling of het herstel bemoeilijken. Een doorverwijzing naar een medisch specialist is snel gemaakt en voor klachten die meteen of binnen enkele weken behandeld moeten worden, is altijd plaats in het ziekenhuis. De wachttijden zijn kort op dit moment en het is veilig in Meander. Patiënten krijgen bij ons de zorg die ze nodig hebben.”

 

Geen contact met coronapatiënten 


Een van de specialismen waarvan de afgelopen maanden veel operaties werden uitgesteld is Orthopedie. Inmiddels zijn veel operaties opnieuw ingepland. Orthopedisch chirurg Robert Gaasbeek: “Het is belangrijk dat we patiënten zien als de klachten nog niet heel erg zijn. Dan kunnen we samen het juiste plan opstellen en bepalen wanneer een eventuele operatie noodzakelijk is. Meander heeft verschillende maatregelen getroffen om te zorgen dat een bezoek aan ons ziekenhuis veilig is. Zo zijn de wachtruimtes ruimer opgezet, staan er over plexiglas schermen en zijn er looproutes gemaakt. Het aantal patiënten met corona is op dit moment laag en zij worden op een speciale afdeling behandeld. Ons advies aan patiënten is dus: loop niet door met klachten. U bent bij ons in goede en veilige handen.”

 

Veilige zorg op afstand 


Waar mogelijk worden poliklinische afspraken in het ziekenhuis omgezet naar een telefonische afspraak of videoconsult. Bijvoorbeeld als er geen lichamelijk onderzoek nodig is. Dermatoloog Noor van Oosten: “Laat ik voorop stellen dat we de zorg op de poliklinieken veilig kunnen bieden. Maar waar mogelijk bieden wij zorg op afstand en hoeven patiënten dus niet naar het ziekenhuis te komen. Het is wel belangrijk om zo’n afspraak goed voor te bereiden. Dit kan bijvoorbeeld door de vragen van te voren op te schrijven, een partner of familielid bij het gesprek aanwezig te laten zijn en alvast een medicatieoverzicht op te vragen bij de apotheek. Tijdens het gesprek met de arts kunnen patiënten alle vragen stellen die ze voorbereid hebben, altijd om extra uitleg vragen en bedenktijd vragen bij lastige beslissingen. Ook kan het gesprek opgenomen worden om het later nog eens rustig terug te luisteren.” Neuroloog Piepers vult aan: “Wij zien en spreken patiënten voor een eerste afspraak bij voorkeur op de polikliniek, omdat het lichamelijk onderzoek noodzakelijk is voor een goede beoordeling van de klachten. We spreken daarna af welke optie voor een vervolg het beste bij de patiënt past: telefonisch, met een videoconsult, of als het nodig of wenselijk is wederom op de polikliniek. Hierdoor kunnen we goede en veilige zorg bieden in overeenstemming met de wensen van de patiënt.” 
 

Informatie bijgewerkt: 12 March 2021