Cliëntenraad
De Cliëntenraad van Meander Medisch Centrum komt op voor de gemeenschappelijke belangen van patiënten, hun familie en de mensen in de regio. De leden van de raad doen dit voor Meander Medisch Centrum en de vrijgevestigde medisch specialisten, verenigd in het Medisch Specialistisch Bedrijf (MSB). In de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen 2018 (WMCZ) staat wat de taak en rol van de Cliëntenraad is. Deze wet geeft de Cliëntenraad een officiële stem in de organisatie door advies- en instemmingsrecht. Dit betekent dat de Cliëntenraad invloed heeft op het beleid van het ziekenhuis.
Gesprekspartner
De Cliëntenraad van Meander bestaat uit negen leden die elke tweede donderdagmiddag van de maand vergaderen. Wij zijn gesprekspartner van de Raad van Bestuur van Meander en het Medisch Specialistisch Bedrijf (MSB). Daarbij hebben we tot taak om de Raad van Bestuur en het MSB van het Meander van advies te voorzien die het belang van de cliënten direct raakt.
Voorbeelden van adviesonderwerpen zijn:
- patiënt tevredenheid
- kwaliteit
- communicatie
- financiële zaken
- huisvesting.
De werkzaamheden volgen uit de Wet medezeggenschap cliënten in de zorg.
Hoe werkt de Cliëntenraad?
We volgen actief en nauwlettend het beleid en de actualiteiten die invloed kunnen hebben op de kwaliteit van zorg. We denken mee met de Raad van Bestuur en onderhouden contacten met die afdelingen binnen Meander die belangrijk zijn voor de kwaliteit van zorg. Dit betekent dat wij aandacht besteden aan onderwerpen als het (elektronisch) patiëntendossier, privacybescherming & informatiebeveiliging, wachttijden/toegangstijden en samenwerkingsverbanden.
Regelmatig hebben wij daarvoor overleg met de Raad van Bestuur en het MSB. Maar we laten ons ook graag informeren door ondersteunende afdelingen, leggen onze vragen en ideeën voor en werken samen. Bijvoorbeeld in het organiseren van bijeenkomsten over actuele onderwerpen in de zorg die van belang zijn voor patiënten/burgers.
De leden van de Cliëntenraad zijn vertegenwoordigd in verschillende stuurgroepen en commissies binnen het ziekenhuis. Ook houden wij zelf contact met onze achterban om op de hoogte te zijn van wat er leeft onder patiënten en hun naasten. We houden daarvoor enquêtes en staan zelf elk jaar een aantal dagen in de centrale hal van het ziekenhuis om met patiënten in gesprek te gaan over bepaalde thema’s. Jaarlijks kiezen we een aantal belangrijke onderwerpen die extra aandacht verdienen. Ons speerpunt voor de periode vanaf 2024 is Toegankelijkheid/Bereikbaarheid.
Meld u aan voor het klantenpanel van Meander
De Cliëntenraad vindt het belangrijk dat meer inwoners van het verzorgingsgebied van Meander Medisch Centrum meedenken over nieuwe ontwikkelingen. Daarom vragen wij u om u aan te melden voor het klantenpanel van Meander. Via dit klantenpanel vraagt Meander af en toe naar uw mening over een bepaald onderwerp. Door uw ervaringen, wensen en behoeften met ons te delen, kunnen wij onze zorg verder vernieuwen en verbeteren.
Kan ik met een klacht of onvrede bij de Cliëntenraad terecht?
Medewerkers en medisch specialisten van Meander Medisch Centrum vinden het belangrijk om u optimaal en met persoonlijke aandacht te behandelen en u de beste zorg te geven. Toch gaat het niet altijd naar wens en kan het zijn dat u niet tevreden bent over de behandeling of uw verblijf in ons ziekenhuis. De Cliëntenraad is geen klachteninstantie, klachtenloket of klachtencommissie. Als u een klacht heeft kunt u terecht bij de klachtenfunctionarissen van Meander. Kijk voor meer informatie op de klachtenpagina.Reglement Cliëntenraad
Lees het reglement van de Clientenraad van Meander Medisch Centrum. Dit reglement betreft een medezeggenschapsregeling als bedoeld in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz) en beschrijft de bevoegdheden en werkwijze van de Cliëntenraad.
Contact
Wilt u de cliëntenraad ergens op attent maken of heeft u een vraag, dan kunt u contact met ons opnemen. De cliëntenraad is per e-mail te bereiken via dit webformulier.